Filtr pevných částic

Filtr pevných částic
Výraz filtr pevných částic zná téměř každý majitel automobilu se vznětovým motorem vyrobeným po roce 2000. Ekologické evropské normy pro emise výfukových plynů, jejichž cílem je omezit emise pevných částic, začaly prosazovat vybavování vznětových motorů speciálními filtry. Tyto filtry skutečně umožnily snížit emise škodlivých plynů a dopad nafty na životní prostředí. Na druhou stranu se uživatelé motorů s filtry pevných částic často setkávají s problémy, zejména s používáním svých automobilů v městských oblastech.

Jaké jsou příznaky ucpaného filtru? Viditelně horší parametry chodu motoru, které se promítají do nižšího výkonu nebo vyšší spotřeby paliva. Jak se potom starat o filtr DPF/FAP, abychom se těmto problémům vyhnuli?

DPF a FAP, o čem to celé je?

Filtr pevných částic (zkráceně DPF) nebo FAP je součást instalovaná ve výfukovém systému vznětového nebo zážehového motoru. Princip činnosti se zdá být jednoduchý - saze se usazují na porézním povrchu stěn filtru, což má zabránit jeho vstupu do atmosféry. Naneštěstí saze (nebo částice), které se nahromadily ve filtru, vedou k ucpání a snížení účinnosti filtru.

Při hledání informací o filtrech pevných částic tedy pravděpodobně narazíte na výrazy jako „regenerace DPF“ nebo „vypalování FAP filtru“.

Existují nějaké rozdíly mezi filtry DPF a FAP? Ano!

DPF jsou takzvané „suché“ filtry, které potřebují velmi vysokou teplotu, aby spálily nahromaděné saze, dokonce až 600 - 700 °C. FAP jsou takzvané „mokré“ filtry zkonstruované francouzským koncernem PSA (Peugeot / Citroen, nyní také Opel), pro které ke spálení sazí stačí teplota 250 - 300 °C. Mokrý filtr FAP se lépe vyrovná s jízdou ve městě, ale jeho použití je dražší, protože vyžaduje katalyzátor.

Jaké jsou nevýhody DPF?

Jak jsme zmínili v úvodu, motory s filtry pevných částic nereagují dobře na používání ve městě. Co to znamená? Ve městě řidiči obvykle jezdí na kratší vzdálenosti, takže motor nemá šanci se zahřát na optimální teplotu. To je nejrychlejší způsob, jak ucpat filtr DPF sazemi.

Jak potom nejlépe používat motor s filtrem pevných částic, aby filtr co nejdéle vydržel? Doporučuje se často jezdit na další vzdálenosti a udržovat stálé otáčky motoru, aby bylo možné dosáhnout správné teploty, která usnadní spálení nahromaděných sazí ve filtru.

Pokud je to možné, měli byste se také vyhnout prudké akceleraci při nižších otáčkách motoru - to může způsobit, že nespálené palivo projde do výfukového systému, kde se promění na saze a ucpe DPF filtr.

Pokud používáte motor s DPF nebo FAP, stojí za to použít speciální oleje vyrobené pro tyto druhy motorů. Oleje s nízkým obsahem popela „Nízké SAPS“ mají nízký obsah síranového popela, fosforu a síry. Je také zásadní dodržovat pokyny výrobce a pravidelně měnit motorový olej.

Jak čistit DPF / FAP?

I přes doporučenou jízdu a používání správného motorového oleje může stále dojít k ucpání filtru. Co tedy budeme dělat? Spalování sazí v DPF závisí na jízdě na delší vzdálenosti a udržování stálých otáček motoru. Pro usnadnění procesu spalování pevných částic můžeme použít přídavek do paliva K2 DPF. Přidává se do paliva a kromě toho, že se velmi snadno používá, funguje jako katalyzátor a napomáhá spalování sazí. Můžeme také použít profesionální metodu čištění zanesených filtrů DPF / FAP pomocí přípravku K2 DPF CLEANER, který se aplikuje při vychladlém motoru a po demontáži snímače tlaku nebo teploty. Po aplikaci se zcela odpaří, aniž by zanechal stopy. Pokud se rozhodnete vyčistit DPF filtr sami, náklady by neměly přesáhnout 12 EUR.

Životnost filtru DPF / FAP

Životnost DPF závisí do značné míry na tom, kolik pozornosti řidič věnuje stylu jízdy a zda pravidelně jezdí na delší vzdálenosti nebo jezdí výhradně ve městě. Závisí to také na automobilu a samotném motoru. Jak často byste měli měnit DPF filtr?

V závislosti na modelu vozu každých 120 000, 150 000 nebo 180 000 kilometrů. Někteří řidiči mohou bojovat se zaneseným filtrem již po několika tisících kilometrech. Náklady na výměnu filtru DPF mohou činit tisíce, takže v tomto případě je prevence rozhodně lepší než léčba.

Odstranění filtru DPF, stojí to za to?

Odstranění DPF rozhodně nestojí za to. Proč? Za prvé auto bude generovat vysoce jedovaté karcinogenní výpary, které jsou nebezpečné pro uživatele vozidla i životní prostředí. Za druhé vyříznutí filtru DPF je nezákonné a vystavuje vás riziku ztráty řidičského průkazu a způsobuje problémy během servisu. Kromě toho může být za odstraněný DPF filtr vysoká pokuta.

Jak se starat o DPF? 5 způsobů

Je pravda, že používání filtru pevných částic může být komplikované, ale to je cena, kterou platíme za pokrok. Není pravděpodobné, že v dohledné době dojde k významnému snížení počtu automobilů na silnici, a máme jen jeden život a jednu spoustu vzduchu k dýchání. Jak se tedy postaráme o DPF filtr, aby fungoval správně a případné náklady při náhlém poškození nás nezruinovaly?

1. Vyvarujte se překonávání jen krátkých vzdáleností. Pokud auto používáte pouze k práci, večer si můžete zajet do vzdálenějšího obchodu nebo k přátelům, kteří žijí na druhé straně města. Nebo si jen udělejte krátký výlet jednou za měsíc a udržujte 2 000 - 3 000 ot/min.

2. Používejte přísady do paliv, které napomáhají spalování sazí, jako je K2 DPF.

3. Pokud máte mokrý filtr FAP, doplňte tekutinu. V manuálu k automobilu najdete informace o druhu a množství tekutiny a také doporučený interval výměny.

4. Pokud jste si všimli, že se zhoršil výkon a zvýšila se spotřeba paliva, potom váš DPF filtr pravděpodobně vyžaduje zásah. Začněte tím, že aplikujete chemikálii určenou pro regeneraci DPF filtru. Postup není složitý a může přinést překvapivě dobré výsledky.

5. Starejte se o motor a často měňte olej. Dlouhá životnost zní v reklamě skvěle, ale každý respektovaný mechanik doporučí vyměnit olej každých 10 - 15 tisíc kilometrů.


Odeslat článek známému   Vytisknout